Dit is de gearchiveerde website van de CodeCup NIO 2011.
Klik hier om naar de huidige website te gaan.
CodeCup NIO 2011 - Een online programmeerwedstrijd.  

CodeCup NIO 2011 - Een online programmeerwedstrijd.

Competitie regels

Registreren en inzenden

Iedereen mag mee doen aan deze competitie, de organisatoren van de Beverwedstrijd, Nederlandse Informatica Olympiade en de CodeCup slecht buiten meededinging. Om mee te doen, moet je een account aanmaken en een programma insturen. Het inzendsysteem voor de programma's wordt gesloten op January 15th 2011 om 13:00.

Voordat je programma wordt toegelaten tot de competitie, wordt deze eerst getest om zeker te weten dat je programma correct speelt en correct communiceert met het competitiesysteem. Het is mogelijk om je programma opnieuw in te zenden en dus een oudere inzending te vervangen.

Toernooi

De programma's van spelers spelen tegen elkaar in een aantal rondes. Als de hoeveelheid deelnemers klein is, dan wordt er een volledig toernooi gespeeld. In dit geval speelt dus iedere deelnemer twee keer tegen iedere andere deelnemer.

Als er veel deelnemers zijn (wat vaak het geval is) dan zou het spelen van een volledig toernooi te veel tijd kosten. In dat geval wordt er eers een aantal rondes gespeeld volgens het Zwitserse toernooi systeem. Het zwitserse systeem zit zo in elkaar, dat iedere ronde deelnemers met ongeveer een gelijke score tegen elkaar spelen. De ranglijst wordt dus iedere ronde beter. Na een paar rondes zijn de beste spelers van de ranglijst ook de beste spelers van de competitie. Vervolgens wordt de top van de ranglijst genomen en die spelen dan een volledig toernooi tegen elkaar.

Puntentelling

In ieder spel is het mogelijk punten te verdienen. De winnaar verdient maximaal 36 punten en de verliezer heeft minimaal 0 punten. Voor meer informatie hierover verwijzen we je naar de regels van Invers.

Als je een ongeldige zet doet, of je te veel tijd gebruikt of je programma zelfs vastloopt, dan verlies je automatisch het spel. Dit geldt dan als een ongeldig spelverlies. De competitiesoftware neemt dan de rol van jouw programma over en doet willekeurige zetten totdat de tegenstander ook klaar is met spelen. De score voor de verliezende speler wordt dan 0. Het puntenaantal voor de winnaar wordt bepaald via de normale methode.

De winnaar van de competitie is diegene die de meeste punten heeft. Wanneer er een gelijkspel is, dan telt het aantal keer dat je programma ongeldig het spel verloor ook mee. Als er dan nog steeds een gelijkspel is dan krijgen beide spelers dezelfde plek.

Je programma wordt automatisch getest door de competitiesoftware. Als het correct kan communiceren met deze software, dan doet je programma automatisch mee. Het is altijd mogelijk nieuwere versies van je programma in te zenden, het laatste ingestuurde programma speelt dan mee. Als je een eerdere versie wilt laten meedoen, dan kan dat natuurlijk ook.

Test competities

In de maanden voor de competitie worden er een aantal testcompetities gespeeld. Je kunt deze testcompetities gebruiken om te zien hoe goed je programma het doet tegen de andere spelers. Wanneer je je programma hebt ingestuurd doet deze automatisch mee in alle nog te spelen testcompetities. Natuurlijk mag je altijd nieuwe versies tussen de competities door opsturen. Op deze manier zijn de testcompetities een perfecte manier om nieuwe strategieën uit te proberen en je algoritmes perfect te maken. Bekijk de competiepagina om de datums te vinden waarop de testcompetities worden .

Tijdens de testcompetitie wordt slechts een klein aantal rondes gespeeld. De resultaten van de testcompetities tellen niet mee voor het eindresultaat. De eindronde is de enige competitie die meetelt, de testcompetities zijn alleen voor de lol en om te oefenen.

Prijzen

De winnaar van het toernooi ontvangt de Windesheim Digitalisprijs van 250 euro, beschikbaar gesteld door de afdeling contractactiviteiten voortgezet onderwijs van de School of Education van de Hogeschool Windesheim.