Ons programma werkt met het MiniMax algoritme en Alpha Beta Pruning om het geheel wat sneller te maken. Dit houdt in dat het vooruit denkt en de zet gaat doen die op (relatief) lange termijn het slechtst is voor de tegenstander en het best voor zichzelf. De evaluatie gaat als volgt: - Winnen is het best (32767 punten min het aantal zetten dat ervoor nodig is) - Remise is net iets beter als verliezen (5 punten beter) - Verliezen is het slechtst (-32768 punten plus het aantal zetten dat ervoor nodig is) De tussenwaarden worden berekend door het aantal aanliggende stenen van de eigen stenen en die van de tegenstander te bekijken. Hoe meer stenen rond de tegenstander, hoe beter, en hoe meer stenen om de eigen stenen, hoe slechter. Hierbij wordt ook nog ver Om het programma te testen hebben we gebruik gemaakt van de door Erik geprogrammeerde Susan-Game en Susan-Computer die gedownload kunnen worden op http://www.erimarsoft.com/informaticaolympiade/susangame.exe en http://www.erimarsoft.com/informaticaolympia Erik Bosman en Marten Klencke |